The House That Jack Built

155 min. English Dutch DENMARK LARS VON TRIER
vanaf 10 januari te zien

Verenigde Staten, de jaren ‘70. De hyperintelligente Jack (Matt Dillon) ontwikkelt zich over een periode van twaalf jaar tot een zeer ervaren seriemoordenaar. Jack ziet elke moord als een kunstwerk op zich en bespreekt zijn gedachten hierover met de mysterieuze Verge (Bruno Ganz). Terwijl de politie hem op de hielen zit, neemt hij steeds meer risico bij zijn pogingen het ultieme kunstwerk te creëren.

DE MORGEN
“Om van te kotsen”, “weerzinwekkende rommel”, “een film die nooit gemaakt had mogen worden”. Dat Lars von Trier heel wat festivalgangers in Cannes choqueerde met The House That Jack Built, is een understatement. Dat krijg je wanneer de regisseur van Antichrist en Nymphomaniac aan de slag gaat met een seriemoordenaar.

U kunt zich daarover verontwaardigen, maar dan mist u het punt. Von Trier lijkt zijn eigen drang tot provocatie op de korrel te nemen, de (fysieke én psychologische) wreedheid die als een bloedrode draad door zijn werk loopt te overpeinzen. Is het toeval dat Jack zijn lijken tot monsterlijke kunstwerken schikt? The House That Jack Built is een zelfportret van een gekwelde artiest, vermomd als seriemoordenaar. Een sorry én een welgemeende fuck you tegelijk.

Maar is het ook een testament? Zoals Jack overmoedig het lot tart, in de stiekeme hoop om gepakt te worden, zo lijkt ook Von Trier om straf te vragen. Alsof hij zélf genoeg heeft van zijn eigen films – en dus van zichzelf. “Hit the road Jack, and don’t you come back”, klinkt het op de aftiteling. Vervangt u ‘Jack’ gerust door ‘Lars’. Is dit Von Triers laatste film?

ENGLISH
The story follows Jack, a highly intelligent serial killer, over the course of twelve years, and depicts the murders that really develop his inner madman.

IndieWire
The House That Jack Built is an often-horrifying, sadistic dive into a psychotic internal monologue, with intellectual detours about the nature of art in the world today, and puts considerable effort into stimulating discomfort at key moments. If you meet the work on those terms, or at least accept the challenge of wrestling with impeccable filmmaking that dances across moral barriers, it’s also possibly brilliant.

LARS VON TRIER

(1956 | DENMARK) Matt Dillon, Sofie Gråbøl, Uma Thurman, Bruno Ganz, Siobhan Fallon Hogan, Riley Keough Manuel Alberto Claro Lars von Trier & Jenle Hallund

Tips voor u

Leave No Trace

laatste week

Lost Highway

DAVID LYNCH PROGRAMMA

Beautiful Boy

The Old Man And The Gun

laatste week
OK

Themovies.nl gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Klik hier voor meer informatie.

De laatste films & specials direct in uw mailbox?
Stuur mij wekelijks filmtips en aanbiedingen gebaseerd op mijn gegevens. Ik ga akkoord met de privacy policy van de FilmHallen en The Movies.